با این ترفند ها حرفه ای ترین راهنمای تور باشید
توریست پرشیا : راهنمای تور بودن ، یکی از با ارزش ترین و مفرح ترین شغل های جهان است . شما باید همیشه کاری را انجام دهید که مردم ، در تعطیلات فقط آن را انجام میدهند . ارتباط برقرار کردن با افراد جدید در نقاط مختلف ، آموزش دادن اطلاعاتی که میدانید ، به سایرین ، انرژی مثبت بخشیدن به دیگران و هزاران مزیت دیگر ، شما و شغلتان را از سایرین متمایز می کند . ولی برای اینکه بهترین باشید و در صدر جدول یک تور لیدر یا راهنمای تور قرار بگیرید ، باید چند نکته مهم را به خاطر بسپارید . این نکات کاربردی و مهم ، در ادامه ذکر شده اند .
کاریزماتیک باشید !
کاریزماتیک بودن ، یعنی اینکه بتوانید روی فرد یا افرادی ، تاثیر عمیق بگذارید و آنها را به خود جذب کنید . این جذب ، باید به گونه ای باشد که فرد ، هرگاه در جمعی از دوستان و آشنایان و ... قرار گرفت ، خاطراتی که از سفر با شما را راشته ، تعریف کرده و از شما تمجید کند .
برای اینکه کاریزماتیک باشید ، به نحوی خاص ، با فرد ارتباط برقرار کنید که فرد ، ارتباطی که قصد ایجاد آن را دارید ، فضولی و یا سوء استفاده از خود یا هزاران تعبیر و سوءتفاهم دیگر ، برداشت نکند . به ظاهر خود دقت کنید و از ظاهر و تیپی زننده ، بپرهیزید . با هر فردی ، متناسب با سن و سال و شخصیت او ، برخورد کنید و طنز را فراموش نکنید .
دانش خود را گسترش دهید !
مطالعه کنید ، از افراد بومی هر منطقه ، پرس و جو کنید و اطلاعات خاص و تاریخی و جالب در هر منطقه را ثبت کنید . مطمئن باشید اگر اطلاعات شما کامل نباشند ، کار و مخاطبان خود را از دست خواهید داد . اعداد و ارقام ، واقعیت ها و افسانه ها تاریخ و ... را کاملا کسب کرده و بارها مرور و تمرین کنید .
سوال ها را پاسخ دهید و اگر موردی را نمی دانستید ، برای تور بعدی ، در رابطه با آن ، اطلاعات کسب کنید .
ارتباط خوب ، ضامن موفقیت !
باید ارتباط برقرار کردن را بلد باشید . اگر کاریزماتیک هستید و اطلاعات شما درباره اماکن مربوطه ، کافی است ولی با گروه تعامل ندارید ، باعث می شود توریست این تصور را بکند که فقط به درس هایی از معلم تاریخ گوش می دهد و سفر کسل کننده خواهد بود . توجه داشته باشید که سفر و تعطیلات ، فقط برای نشستن و گوش دادن به افراد نیست بلکه گپ زدن و دوستی با آنها و ایجاد روابط صمیمانه ، سفر را بیاد ماندنی و تور لیدر را جذاب می کند .
گوینده و نقال خوبی باشید !
همه مردم ، در هر سنی ، دوست دارند داستان بشنوند و از شنیدن آن ، زمانی لذت می برند که با احساس ، پر انرژی و لطیف و عامیانه ، شرح داده شود . داستان های کتاب گونه و بدون توجه به اینکه افراد در سطوح مختلف درکی قرار دارند ، موجب کسل کننده بودن داستان و روایت و گزارش تاریخی شما خواهند شد و جذابیت سفر را از بین خواهد برد . یک تور لیدر و راهنمای تور خوب ، بایستی روان و عامیانه ، و البته با درنظر گرفتن جزئیات ، یک روایت ، تاریخ ، افسانه و ... از منطقه مورد نظر را شرح دهد تا هم مخاطب لذت برده و مشتاق باشد تا همه داستان را بشنود و هم سفر و بازدید منطقه مورد نظر ، برایش بیاد ماندنی و خاطره انگیز باشد .
همه چیز را در نظر بگیرید !
حواستان به همه چیز باشد . کنترل مسافران ، هماهنگ بدون با هتل ، مناطق دیدنی ، پارک های تفریحی و مناطق حیوانات و ... ، آماده بودن امکانات ، خوراک ، ایاب و ذهاب و از این قبیل را از قبل برنامه ریزی و هماهنگی ها را انجام دهید . حتی اگر بی نظم ترین توریست و گردشگر ، همراه شما باشد ، در لحظه سفر ، همه چیز برایش دقیق باید رخ دهد و به جزئیات توجه خواهد کرد و از معطل شدن ها و برنامه ریزی های بد و بی انظباتی ، شاکی و معترض خواهد شد . پس اجازه ندهید زمان بیهوده تلف شود تا توریست اعتراض کند . وقتی حواس شما جمع باشد و همه چیز را تحت کنترل داشته باشید ، سفر لذت بخش و انرژی شما بیشتر است .
لبخند را فراموش نکنید !
لبخند بزنید و آن را به دیگران نیز ببخشید . گردشگران ، چهره های متبسم را بیشتر دوست دارند و در خاطرشان باقی خواهد ماند . فرد خاص و یا گردشگری از گروه را مورد تمسخر قرار ندهید و هر مثال و ... خواستید بزنید ، از خودتان مایه بگذارید تا به کسی برنخورد و رنجیده خاطر نشود . اگر با فردی مساله ای پیدا کردید ، یا بروز ندهید و در غیر اینصورت ، او را در مکانی خلوت و بدور از سایر اعضا ، توجیه کنید ولی او را نرنجانید .
روانشناسی و روانکاوی را فراموش نکنید !
کمی مطالعات روانشناسی و ارتباط گرفتن با چند مشاور روانشناس و روانکاو ، می تواند به شما کمک کند تا حدودی بتوانید شخصیت افراد را شناخته و بهتر با آنها ارتباط برقرار کنید . سنگ صبور گردشگران باشید تا صمیمیت بیشتری میان شما ایجاد شود ولی هیچگاه جسارت نکنید و اجازه سو استفاده را به خود ندهید .
برنامه ها را جایگزین کنید !
تغییرات ناگهانی آب و هوا ، حوادث ، مسائل امنیتی و ... ممکن است در هر سفری رخ داده و برنامه را دگر گون کند . یک تور لیدر و راهنمای تور خوب ، باید همیشه برای فرار از شرایط بد ، برنامه ای را از قبل تدارک ببیند تا سفر ، هیجان و جذابیت خود را از دست ندهد . با جایگزین کردن سایر مناطق و بازدید ها و اجازه ندادن اتلاف وقت ، نظم سفر و رضایت گردشگر را به همراه خواهد داشت ، حتی در بدترین شرایط . اوضاع را به خوبی مدیریت کنید .
درخواست های گردشگران را به خوبی پاسخ دهید !
برخی از گردشگران ، عادت دارند تا همیشه و در ابتدای سفر ، از تور لیدر و رهنمای تور ، در رابطه با مکان و ویژگی ها و خدمات مکان مورد نظر ، سوال بپرسند تا خیالشان راحت شده و سفر خوبی را تجربه کنند . این افراد ، نا خودآگاه ، با افکار منفی خود ، سایر افراد گروه را تحریک میکنند تا به نحوی ، موردی را انتقاد کنند . دقت کنید که با اعتمادبه نفس ، لبخند و کامل ، به سوالات و دغدغه های یک گردشگر با افکار منفی پاسخ دهید و به او اطمینان دهید که همه شرایط ، شامل خدمات درمانی ، خوراک ، استراحتگاه ها و ... کاملا برنامه ریزی شده اند و از کیفیت خوب و یا مرغوبی بهره مند هستند . افراد بسیار عادی هم میتوانند اعتماد بنفس و یا عدم اعتماد بنفس شما را کاملا متوجه شوند و از اوضاع ، سو استفاده کرده و کنترل اوضاع را از دست شما خارج کنند .
حواستان به بازتاب ها باشد !
هر آنچه که شما به یک گردشگر انتقال میدهید ، همان را کسب میکنید . اگر انرژی انتقال داده شده از شما به سمت گردشگر ، از نظر گفتار ، اعمال ، روابط عمومی ، ارتباطات و مدیریت گروه ، مثبت باشد ، بازتاب خوبی را دریافت خواهید کرد و مطمئنا شرایط کاری بهتری ، در انتظار شماست .
توصیه دوستانه
اگر فکر میکنید این شرایط را ندارید ، یا هیچگاه به سمت تور لیدر شدن و یا راهنمای تور شدن ، نروید و یا از همین الان ، شروع
به تمرین موارد ذکر شده کرده و خود را تقویت کنید . آژانس های توریستی ، بدنبال بهترین ها هستند . پس همیشه سعی کنید
بهترین باشید و مهمتر از همه ، هیچگاه اعتماد بنفس خود را از دست نداده و همواره اعتماد بنفس خود را تقویت کنید .