آموزش انتخاب آژانس های گردشگری مطمئن
توریست پرشیا : با فرا رسیدن تابستان برخی از مشاغل سرشان شلوغ تر می شود و به اصطلاح کاسبی شان سکه. یکی از این دسته از شغل ها آژانس های گردشگری هستند. اما همواره در بین این پرکاری ها، کسانی دیده می شوند که مترصد بدست آوردن فرصت هستند و از انواع شیوه های کلاهبرداری و جذب مشتری استفاده می کنند.
یکی از رایج ترین شیوه های فریب مشتری چاپ گسترده تراکت های تبلیغاتی است، که البته در این میان برخی از آژانس های کاذب سعی کرده اند در رسانه های کوچک و شیک اما غیر معتبر چاپی هم برای خود جایی باز کنند.
البته با اقبالی که شبکه های اجتماعی و فضای مجازی چند سالی بدست آورده است بسیاری از شیوه های ترغیب و تبلیغ هم وارد این شبکه ها شده اند. فقط کافی است به عنوان کاربر شبکه های اجتماعی یا دنیای اینترنت، کلمات کلیدی سفر، سفر خارجی، تور، گردشگری و ... را جست و جو کنید تا ببینید با چه حجمی از آگهی ها و بنرهای تبلیغاتی مواجه می شوید.
یکی از نکات جالبی که با دنبال کردن این تبلیغات می شود به آن رسید، جذابیت و امتیازات فراوانی است که صاحبان بی نام نشان این آگهی ها از آن استفاده کرده اند. البته به طور حتم تمام آژانس هایی که در اینترنت آگهی داده اند در گروه بی نام و نشان ها قرار ندارند و بسیاری از آن ها قابل اعتماد هستند.
مرسوم ترین شیوه جلب مشتری در این آگهی ها، پایین بودن هزینه های برگزاری تور است. که اغلب تحت عنوان "آفر" به مشتری پیشنهاد می شود. چنین شیوه هایی در مورد تورهای خارجی که مسافر را به مقصد دیگر کشورها می برد، همواره باید با دیده تردید نگریسته شود. چرا که برگزاری یک تور خارجی با حداقلی از هزینه ها همراه است و پایین آمدن برگزاری این تورها پایین تر از این هزینه ها در عمل منطقی نیست.
به کرات دیده شده است که مشتریانی که فریب چنین تورهای ارزانی را می خورند با ورود به شهر مقصد متوجه می شوند که چه امکانات پایینی به آن ها تحمیل شده است و برگزار کننده تور آن ها را مجبور می کند که شرایط تحمیل شده را قبول کنند.
با فرا رسیدن فصل برگزاری تورهای تفریحی مانند اسفندماه و اوایل تابستان، برخی آژانس های توریستی نوع دیگری از فروش خود را که به فروش لحظه آخری است بیشتر تبلیغ می کنند. مشتریان چنین امکاناتی که هزینه اولیه تور را با توان مالی خود مناسب نمی بینند اغلب صبر می کنند تا به محض اعلام فروش بلیت برای چنین توری اقدام به ثبت نام و پرداخت هزینه به برگزار کننده های تور می کنند. غافل از آنکه همواره این احتمال هست که چنین تورهایی به کلی فاقد مجوزهای قانونی بوده باشند و در واقع جنجال تبلیغاتی این تورها مانع از آن می شود که مشتریان به اصالت قانونی شرکت توریستی توجه کنند.
پیش از فراگیر شدن شبکه های اجتماعی، اغلب این تورها از پنل های پیام کوتاه برای خبردار کردن مشتریان خود بهره می بردند، اما امروزه کانال های تلگرامی بیشتر جای پیامک ها را گرفتند و کاربران این کانال ها به راحتی از برگزاری چنین توری با خبر می شوند در حالی که ممکن است هیچ کدام از نهاد های قانونی به درستی از اقدام این تورها با خبر نشوند.
در پیام این شرکت ها امکاناتی که برای جذب گردشگر مطرح می شود، شامل هتل های 4 تا 5 ستاره هستند. خدمات غذایی و امکانات رفاهی این تورها به طور معمول در بهترین حالت توصیف می شود. صبحانه، ناهار، استخر، گردش در شهر وامکانات گردش در شهر مقصد به همراه حضور در دیدنی ترین نقاط دیدنی کشور مقصد؛ اما با حضور در این مقاصد گردشگری به راحتی خلف وعده صورت می گیرد و رضایت بسیاری از مسافران به درستی تامین نمی شود.
یک مقام مسئول در خصوص اصالت قانونی بودن فعالیت یک آژانس گردشگری می گوید: جذابیت های تبلیغاتی فعالیت آژانس ها به هیچ وجه نشانه قانونی بودن فعالیت آنها نیست و به منظور بررسی چنین موضوعی صرفا باید دفاتر اداره کل نظارت و ارزیابی گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هر استان تماس گرفت.
این مقام مسئول می افزاید: به دلیل رشد قارچ گونه آژانس های غیرمجاز چند سالی است با پدیده تخلف آنها مواجهیم و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در صورت برخورد با موارد تخلف گزارش را به مقام های ذیربط ارجاع می دهد. که البته با توجه به رشد فعالیت ها در شبکه های اجتماعی بخشی از این گزارش ها در اختیار دایره پیشگیری جرایم سایبری ناجا قرار می گیرد.
در حال حاضر سایت www.ichto.ir/agency وابسته به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین تلفن های 88934148-88934145 بهترین مرجع شناسایی آژانس های مجاز هستند. شهروندان در صورت تماس با شماره های فوق می توانند از موارد شکایت هایی که از یک آژانس شده است نیز با خبر شوند.